یک آدرس ایمیل معتبر وارد کنید!

رمزعبور حداقل باید 6 کارکتر باشد! نمایش

کد امنیتی اشتباه وارد شده! CAPTCHA code

آیا رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام حداقل 2 کاراکتر!

نام خانوادگی حداقل 2 کاراکتر!

آدرس ایمیل خود را باید وارد کنید!

آدرس ایمیل با تکرار مطابقت ندارد!

یک رمز عبور امن برای خود انتخاب کنید! نمایش

تلفن همراه خود را باید وارد کنید!

لطفا پس از مطالعه قوانین پرشین دانشجو موافقت خود را با زدن تیک آن اعلام کنید!

آیا رمزعبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید. ایمیلی حاوی لینک بازیابی رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد.

آدرس ایمیل خود را باید وارد کنید!

لینک بازیابی پسورد برای شما ارسال شد.

بازگشت به فرم ورود

پرسش، پاسخ و نکات APPLY
همه
ارزیابی مدارک (WES)
رتبه بندی (Ranking) دانشگاه ها
ریزنمرات- معدل - دانشنامه
کمک هزینه تحصیلی (RA, TA, ...)
+
تفاوت دو نوع ریز نمره رسمی و غیر رسمی که دانشگاه ها می خوان چی هست؟ چطوری میشه این نمرات رو از دانشگاه گرفت؟


الف) در صورتیکه دانشگاه مقصد که اپلی کردید، ریزنمره غیررسمی شما رو بخواهد شما باید از دانشگاه محل تحصیلتون توی ایران ریزنمره غیررسمی تون (انگلیسی) رو بگیرید که معمولا دانشگاه ها هم موظف هستند به شما بدن. به طور کلی معمولا در مقابل دادن ریز نمره رسمی و دانشنامه (به خاطر تعهد شما به دانشگاه) دانشگاه ها مقاومت میکنن. در مورد ریز نمره غیررسمی نگران نباشید و مشکلی وجود نداره. بعضی دانشگاه ها به دلیل عدم آشنایی با روند اپلی ممکن هست اولش مقاومت کنن که با پیگیری این مورد قابل حل خواهد بود. خب در این حالت کار شما راحت هست و ریز نمره رو اسکن کنید و توی سایت دانشگاه مورد نظر آپلود کنید و تمام. اگر دانشگاه شما قادر به ارائه ریز نمره انگلیسی نبود، ریز نمره فارسی رو بگیرید و بعد از ترجمه توسط دارالترجمه رسمی و با مهر مترجم در سایت دانشگاه مقصد آپلود کنید. باز هم تمام ...

ب) در صورتیکه دانشگاه مقصد که اپلی کردید، ریزنمره رسمی شما رو بخواهد، سریعترین و راحتترین روش این هست که مدرک رو از دانشگاه بخرید. یعنی پولش رو بدید به دانشگاه و مدرک رو آزاد کنید. در این صورت دانشگاه به راحتی هر چه تمام به شما ریز نمره رسمی رو میده و بعدش شما باید به وزارت علوم (میدون فردوسی) برید (آنلاین هم میشه فرم پر کنید و توسط پست اینکارو انجام بدید) و ریز نمره رو تایید کنید و بعد ترجمه کنید. در نظر داشته باشید که این روش هزینه بر هست.


توی روش دوم ممکنه:
1- دانشگاه ریز نمره رو به شما بده ولی دانشنامه رو ندن! خب مشکلی نیست شما برای Apply به همون ریز نمره احتیاج دارید. بعد از اینکه پذیرشتون نهایی شد بهتره دانشنامه رو هم بگیرید و ترجمه کنید و همراه داشته باشید.

2- دانشگاه ریز نمره رسمی رو به شما نمیده ولی ریز نمره غیررسمی با مهر دانشگاه و آموزش رو به شما میدن. خب این ریز نمره غیررسمی با مهر آموزش دانشگاه رو آپلود کنید. معمولا دانشگاه مقصد گیر نمیده ولی برای اینکه مطمن باشید که براتون مشکلی پیش نیاد به Admission Office دانشگاه تون ایمیل بزنید وازشون بخوایین که ریز نمره رو تایید کنن.
حالا اگر شانس دانشگاه ریز نمره رو به شما نداد و گفتن که خودمون پست میکنیم به دانشگاه مقصد، در این حالت شما باید ریز نمره غیررسمی رو تو سایت دانشگاه مقصد آپلود کنید و بعد با مسئول مربوطه توی Admission Office دانشگاه مقصد در ارتباط باشید و ببینید که آیا نمرات ارسالی مورد تاییدشون قرار گرفته یا نه. در این حالت اگر تایید کنن ریز نمره رسمی پست شده با ریز نمره غیر رسمی آپلود شده جایگزین میشه و در پرونده آموزشی شما قرار می گیره.


3- اگر دانشگاه ریز نمره غیر رسمی مهر شده رو به شما داد، در این حالت میتونید توسط پست DHL و یا Karapost ریز نمرات رو برا دانشگاه تون ارسال کنید.


4- در بدترین حالت اگر دانشگاه هیچ ریزنمره رسمی هم به شما نده و ریز نمره غیر رسمی رو هم مهر هم نزنه، (فقط شرط خرید نمره رو بذارن)، مجبور خواهید بود برای دانشگاه هایی اپلی کنید که ریز نمره غیر رسمی رو بدون مهر قبول میکنن.


در کل اگر ریزنمره رسمی رو در اختیار نداشتید، سعی کنید ریزنمره غیررسمی رو با مهر برای دانشگاه مقصد ارسال کنید و معولا با مکاتبه با قسمت آموزش دانشگاه خارجی این مورد رو قبول میکنن.
برای ترجمه ریز نمره در مرحله Apply مهر مترجم کافی هست و هزینه اضافه برای مهر وزارت خارجه و قوه قضائیه نکنید. اما دقت نید بعد از اینکه پذیرش شما نهایی شد و خواستید به کشور مقصد برید بهتر هست که مدارک دانشگاه رو با مهر وزارت خارجه و قوه قضائیه ببرید که با توجه به کشور مقصد ممکن هست نیازتون بشه.

موفق باشید

+
منظور از Major GPA و Overall GPA چیه؟


- Overall GPA به معدل کل گفته می شود. مثلا اگر در طول کارشناسی 142 واحد (تخصصی و عمومی و دروس پایه و ...) پاس کرده باشید، معدل کل نمراتی گرفته اید به عنوان Overall GPA شما در نظر گرفته می شود. اگر دانشگاه این معدل را به مقیاس 20 نمره ای در نظر میگیرد، باید معدل اصلی خود شامل دروسی که پاس شده اید و یا افتاده اید را حساب کنید. اما اگر مقیاس 4 نمره ای مدنظر دانشگاه است، دروسی که پاس نکرده اید (افتاده اید) را حذف کنید و سپس معدل خود را با در نظر گرفتن تمام دروسی که پاس کرده اید، محاسبه کنید.

 

- Major GPA به معدل دروس تخصصی شما گفته می شود. اگر شما در مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق تحصیل کرده اید، معدل دروس تخصصی که شما گذرانده اید (مثلا مدار های الکتریکی 1 و 2 – الکترونیک 1 و2 و ...) باید برای این قسمت محاسبه شود. این دروس شامل تمامی واحدهایی است که در دانشکده گذرانده اید و شامل دروس پایه (ریاضی 1و 2، فیزیک 1 و 2و ...) و دروس عمومی (معارف، اخلاق و ...) نمی شود.

 

برای محاسبه معدل مقطع کارشناسی ارشد، از آنجاییکه همه دروس تخصصی هستند، دو معدل Overall GPA و Major GPA به طور مشابه شامل تمامی دروسی که شما گذرانده اید (به جز دروسی که پیش نیاز بوده) می شود.

+
نحوه محاسبه معدل از 4 چطور هست؟

   به طور کلی اکثر دانشگاه ها برای پذیرش یک حداقل معدل رو در نظر می گیرن که اگر معدل شما از اون مقدار کمتر باشه اصلا پرونده شما مورد بررسی قرار نمی گیره.


   از اونجایی که معدل در کشور ما بر مبنای 20 و در برخی کشورها بر مبنای 4 می باشد، تبدیل این معدل ها به یکدیگر قابل تامل خواهد بود.
"سرویس آموزش جهانی (WES)" استانداردی تهیه کرده که می تونه تمام معدلهای موجود در سرتاسر دنیا با سیستم های آموزشی مختلف را به یک سیستم معدل یکسان معادل کنه تا با استفاده از اون دانشجویان کشورهای مختلف بتونن واجد شرایط بودن یا نبودن خود را برای تحصیل در دانشگاههای مختلف در کشورهای مختلف تشخیص بدن.


   سیستم Wes اینطوریه که نمره بین 16-20 رو بهش 4 میده. بین 14-15.99 رو سه میده، بین 12تا 13.99 رو دو میده. 10-11.99 رو یک و زیر ده رو صفر میده.... بعد بین اون نمرات جدید براي هر درس، میانگین وزن دار میگیره.

محاسبه معدل از 4

 

اگه شما توی پاس کردن 140 واحد کارشناسی درسی زیر 16 نداشته باشین که راحته و معدلتون 4 از 4 میشه.
حالا اگه شما توی 140 واحد دانشگاهی 138 واحد بیست گرفته باشید و دو واحد رو 14، دیگه معدل شما 4 از 4 نمیشه چون نمره زیر 16 دارید. به نمره 16 شما عدد 3 تعلق میگیره.
اگر شما همه 140 واحد رو گرفته باشید 17، توی سیستم ایران معدلتون میشه 17 اما توی سیستم WES معدل شما میشه 4 از 4 ! چون همه نمراتتون بالای 16 هست!
به عنوان مثال فرض کنید که چهار درس با نمره های 10 ، 15، 17 و 20 با ضریب واحد 3، 2، 2و 3 (مجموعا 10 واحد) داشته اید. برای محاسبه معدل داریم. محاسبه نمرات از 4 به ترتیب میشه 1، 3، 4 و 4


برای معدل داریم:
10/(4*3+4*2+3*2+1*3) مساوی میشه با 2/9
بنابراین معدل شد 2/9

   برای دروس افتاده فرض کنید شما 140 واحد در طول کارشناسی پاس می کنید. اگه یه درسی رو چند بار افتادین و یا مثلا دوباره یا سه بار برداشتین و نهایتا پاس کردین، لازم نیست دروس افتاده در معدل حساب بشن. نمرشون که از اسکیل 4 صفر میشه و.توی جمع نمرات نمیاد. توی جمع واحد ها هم لازم نيست بياد. حالا فرض کنید شما یه درس سه واحدی رو چهار بار افتادین و بار پنجم پاس کردين.... بخاطر چهار بار افتادن کل واحدهاتون که برداشتين میشه 140+12


   الان اصلا اون 12 واحدهای افتاده رو بذارين کنار و اصلا توی محاسبات واردش نکنید. چون نهایتا شما اون درس رو پاس کردین و همون نمره پاس شده میاد جزء 140.واحدی که توی کارشناسی الزام به پاس کردن بودین.
اگر شما از سایت (wes_online) به صورت آنلاین ميانگين رو حساب کردید، چون نسخه آنلاین توسط سیستم انجام میشه متوجه نمیشه که شما درسی رو افتادین و دوباره همون درس رو پاس کردین و این نکته رو در نظر نمی گیره و باعث میشه اگه افتاده باشین معدلتون کمتر بشه. طبق تجربیات دوستان که به صورت رسمی از wes تقاضای کارنامه از چهار و تبدیل معدل دادن، این نکته فوق اعلام.شده بود و خطایی که توی نسخه آنلاین رخ میده رو خودشون رفع میکنن.

+
کمک هزینه های تحصیلی که در دانشگاههای دنیا به دانشجوها ارائه میشه چطور هست؟

   کمک هزینه های تحصیلی که در دانشگاههای دنیا به دانشجوها ارائه میشه سه دسته هستن:


- دستیار تحقیقاتی (Research Assistant)
- دستیار آموزشی (Teaching Assistant)
- بورسهای مختلف (Scholarships and fellowships)

 

   توی آمریکا معمولا اکثر کمک هزینه ها یا فاند (Fund) به دو صورت RA و TA هستند. معمولا دانشجویی که موفق به گرفتن هر کدام از این نوع فاندها شود شهریه اش حذف میشه و حقوق ماهیانه ای متناسب با هزینه های زندگی در شهری است که دانشگاه در آن شهر واقع شده، دریافت می کنه. این میزان فاند معمولا در بازه 1200 تا 2500 دلار آمریکا قرار داره که مقادیر بالای 2000 دلار مخصوص شهرهای بزرگی مثل نیویورک هست.
یکسری از بورسها در آمریکا از نوع Fellowship هستن و بخشی از هزینه ها را پوشش میدن. البته تعداد این بورسها نیز خیلی کم هست.

+
فاند (RA (Research Assistant به چه صورت هست؟

- این فاند از پروژه هایی که اساتید دانشگاه از قراردادهاشون با انواع اسپانسرهای صنعتی منعقد می کنند به دست می آید. در بعضی دانشگاهها هم این فاند از محل بودجه خود دانشگاه تامین می شود.


- از آونجاییکه معمولا منبع ثابتی برای این نوع فاند وجود نداره بین اساتید هر دانشکده ممکن است در یک زمان فقط چند نفر پروژه ای در دست داشته باشند که بتونن از محل بودجه دانشجو را ساپورت کنن.

 

- برای گرفتن این فاند لازمه دانشجو با اساتیدی که در زمینه مورد علاقه آنها فعالیت می کنند مکاتبه کنه و در این حالت استاد به دانشجو موجود بودن یا نبودن فاند را اطلاع میده. اگه استاد قصد دادن پذیرش به آن دانشجو را داشته باشد این فاند را به او اختصاص میده. بعد از گرفتن فاند RA، دانشجو باید در هفته 20 تا 25ساعت کار تحقیقاتی انجام دهد در آزمایشگاه استاد مربوطه انجام بده.
با این نوع فاند شهریه دانشجو حذف (Waive) میشه و حقوقی ماهیانه ای نیز دریافت می کنه. این نوع فاند (فاند RA) رایج ترین فاندی هست که در آمریکا به دانشجوها داده می شه.

+
فاند (TA (Teaching Assistant به چه صورت هست؟

این فاند معمولا توسط دانشکده و با توصیه اساتید به دانشجو ها تعلق می گیره که به دانشجو های ارشد و دکترا اختصاص پیدا می کنه. برای اخذ این نوع فاند، نمرات بالای GRE و آزمون TOEFL (به خصوص قسمت Speaking) یا آزمون IELTS در کنار رزومه تحصیلی خوب ضروری است.

 

پس از تخصیص این نوع فاند، دانشجو موظف به انجام وظایفی مثل تصحیح برگه ها، برگزاری جلسات رفع اشکال، برگزاری امتحانات و حل تمرین هست.

 

برای گرفتن این نوع فاند چند راه دارید:
1- ایمیل زدن به اساتید
2- اگر دانشجو از اساتید جواب مطمئنی برای فاند دریافت نکنه. در این حالت دانشجو می تونه برای پذیرش در دانشگاه اپلای کنه. در این حالت ممکن هست اگر دانشجو پذیرش بگیره، دانشگاه همزمان فاند TA را نیز به او اختصاص بده.
3- پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه، دانشجو با مسئول تحصیلات تکمیلی دانشکده مکاتبه کنه و درخواست خود را مبنی بر گرفتن این نوع فاند ارائه بده.
این نوع فاند معمول ترین راه برای پوشش هزینه های تحصیلی برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد در آمریکا را دارن.

+
انواع بورس ها برای گرفتن کمک هزینه های تحصیلی چیه؟

بورس ها با اسمهای مختلف به دانشجو تعلق میگیره. از جمله:


- کمک هزینه Award
- کمک هزینه tuition
- وام تحصیلی
- کمک هزینه Scholarship
- کمک هزینه Grant


این کمک هزینه ها می تونه تمام یا بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجو را پوشش بده. برای گرفتن این نوع کمک هزینه ها معمولا دانشجو باید به صورت جداگانه در فرآیندی مستقل از فرآیند گرفتن پذیرش اقدام کنه. در برخی موارد، توصیه یکی از اساتید دانشگاه مقصد یکی از شرطهای مورد نیاز جهت واجد شرایط بودن برای این نوع کمک هزینه ها هست.


به طور کلی این نوع کمک هزینه ها به ندرت درامریکا موجود هست و به درصد بالایی از دانشجویان فاندهایی به دو صورت RA و TA اعطا میشه.

 

+
WES چه موسسه ای هست؟

به طور کلی ممکن هست بعضی از دانشگاه ها کارای مربوط به بررسی مدارکی که برای پذیرش ضروری هست (مثل دانشنامه، ریز نمرات و ....) و تغییر فرمت نمره از 0-20 به 0-4 و ..... رو به جای اینکه خودشون انجام بدن به یک سری موسسات واگذار کنن. یکی از این موسسات WES هست که هم توی امریکا و هم کانادا فعالیت میکنه. اگه دانشگاهی که شما اپلای کردین بخواد که مدارک شما توسط یکی از این موسسات ارزیابی شده بشه، شما باید مدارکی که دانشگاه مقصد ازتون خواسته رو برای مثلا موسسه ارزیابی مدرک WES بفرستید. WES بعد از ارزیابی مدارک نتیجه معتبر بودن یا نبودن و تغییر از فرمت 20 نمره به 4 نمره رو انجام میده و نتیجه رو به دانشگاه مقصد ارسال میکنه. اگر برای دانشگاه دیگه ای هم خواستید  نیازی نیست برای هر دانشگاه جدید که میخواید اپلای کنید یک سری مدارک بفرستید. اطلاعات شما توی WES هست و کافیه با پرداخت هزینه ارسال مجدد، نتیجه ارزیابی رو برای دانشگاهای مقصد بفرستید.

+
ارزش گذاری یا تایید مدارک تحصیلی دانشگاههای ایران توسط سایت WES به چه صورت است؟

اگر دانشگاه از شما evaluation مدارک رو خواسته باشه در این حالت بايد كارنامه تاييد رسمي شده و seal شده رو براي  http://www.wes.org/ بفرستيد. سازمان WES سازماني هست در New York كه مدارك رو ارزيابي مي كنه. برای ارزیابی مدارک باید این هزینه دلاری رو پرداخت کنید. حدود 15-20 روزي طول مي كشه تا WES كارنامه رو ببرن به سيستم 0-4 .

 

توی سایت WES ابتدا ثبت نام کنید. بعد يه reference number به شما ميدن كه مي تونيد توي سايت از روند كار اطلاع پيدا كنيد. يه فرم ديگه هم هست كه بايد شما و هم دانشگاهتون پر كنيد و همراه مداركت بفرستيد.

+
از چه طریق در سایت ارزیابی مدارک WES حساب ایجاد کنم؟

با مراجعه به لینک https://www.wes.org/apply/createaccount.asp?casid=&loc=onlineapp می توانید پس از ورود اطلاعات شخصی خود، حساب کاربری را ایجاد نمائید.

+
از بین موسسات معادل سازی مدارک آیا حتما باید WES استفاده کنم؟

انتخاب موسسه برای ارزیابی مدارک، به گزینه هایی که دانشگاه ها یا دولت آمریکا یا کانادا به شما معرفی می کند، بستگی دارد. موسسه  WES یکی از معتبرترین موسساتی است که در زمینه ارزشیابی مدارک تحصیلی فعالیت می کند و خدمات آن تقریبا مورد قبول کلیه دانشگاه ها و سازمان ها می باشد.

+
چه زمان باید مدارکم را برای WES ارسال کنم؟

ابتدا در سایت World Education Services ثبت نام را انجام دهید، نوع پلان درخواستی خود را انتخاب نمایید و مبلغ نهایی فاکتور خود را در  WES پرداخت کنید، مراحل و جزییات انجام مراحل بعدی برای شما ایمیل می شود. توجه داشته باشید ارسال مدارک برای این موسسه، حتما پس از پرداخت و دریافت Reference code باید انجام شود. در کلیه مکاتبات خود با این موسسه، کد رفرنس را نیز عنوان کنید.

+
آیا میشه توسط WES نمرات و معدل رو به دانشگاه ها ارسال کرد؟

بله. ابتدا به سایت http://www.wes.org مراجعه کنید و یک حساب کاربری (account) برای خودتون درست کنید. سپس نمرات خودتون رو برحسب نمره و تعداد واحد انتخاب کنید.هنگامی که دکمه محاسبه GPA رو می زنید باید کارت اعتباری (مستر/ویزا کارت) داشته باشید تا هزینه دلاری رو پرداخت کنید و همون موقع GPA تون رو مشاهده کنید.این بخش برای اطلاع خود شما هست. اگر نیاز دارید تا این سایت GPA شمارو به دانشگاهی ریپورت کنه باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. هزینه های WES در دو لینک http://www.wes.org/fees/evaltypes.asp و http://www.wes.org/fees/schedule.asp قابل دسترسی می باشد.

+
ارسال ریز نمرات از طریق سایت wes.org چطور هست؟

از طریق لینک http://www.wes.org/students/index.asp ریز نمرات رو برای این سایت ارسال کنید. اونا نمرات شما رو ارزیابی کرده  و ارزیابی خودشون رو به علاوه ریز نمرات شما برای دانشگاه هایی که می خواهید ارسال میکنن. 

+
هزینه های ارزیابی مدارک و ارسال ریز نمرات از طریق سایت wes.org چقدر هست؟

هزینه های ازیابی مدارک و ارسال ریز نمرات از طریق موسسه  WES در دو لینک http://www.wes.org/fees/evaltypes.asp و http://www.wes.org/fees/schedule.asp قابل دسترسی می باشد.

 

ارزیابی مدارک WES

+
نحوه پرداخت هزینه در سایت WES چگونه است؟

برای آشنایی با نحوه پرداخت هزینه در سایت WES آمریکا به لینک http://persiandaneshjoo.ir/?m=wiki&id=12 و برای آشنای با پرداخت هزینه در سایت WES کانادا به لینک http://persiandaneshjoo.ir/?m=wiki&id=13 مراجعه نمائید.

+
آیا نمونه ای از مدرک ارزیابی شده در سایت WES قرار داره؟

بله به منظور مشاهده یک نمونه مدرک ازیابی شده (Sample Evaluation) به لینک http://www.wes.org/application/sample.asp?show=crscrs مراجعه نمایید.

+
مدارکی که سایت WES برای ارزیابی نیاز داره چی هست؟

با توجه به نوع کشور مدارک ممکن است متفاوت باشد. به منظور مشاهده مدارک مورد نیاز به لینک http://www.wes.org/required/index.asp مراجعه کرده و کشور Iran را انتخاب نمایید. در این حالت مراحل به شما نشان داده خواهد شد.

+
پرداخت هزینه در سایت WES چگونه است؟

پس از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در این وبسایت، اطلاعات خود را وارد و پلان مورد نظرتان را انتخاب نمائید. در این حالت یک فاکتور جهت پرداخت خواهید داشت. نوع ارز قابل پرداخت در این سایت یا دلار آمریکا یا دلار کانادا است که بستگی به نوع خدمات مورد درخواست شما دارد. پرداخت هزینه از طریق کارت های اعتباری قابل انجام است. بنابراین شما می توانید درخواست صدور ویزا / مستر کارت نموده و شخصا پرداخت را انجام دهید و یا پرداخت خود را به موسسه پرشین دانشجو بسپارید. برای این کار، می توانید با ارسال مشخصات ورود به اکانت  WESخود در فرم ثبت سفارش سایت پرشین دانشجو، سفارش خود را به صورت ریالی پرداخت نمائید.

+
نحوه محاسبه معدل در WES از 4 چطور هست؟

به طور کلی اکثر دانشگاه ها برای پذیرش یک حداقل معدل رو در نظر می گیرن که اگر معدل شما از اون مقدار کمتر باشه اصلا پرونده شما مورد بررسی قرار نمی گیره.

از اونجایی که معدل در کشور ما بر مبنای 20 و در برخی کشورها بر مبنای 4 می باشد، تبدیل این معدل ها به یکدیگر قابل تامل خواهد بود.

 

"سرویس آموزش جهانی (WES)" استانداردی تهیه کرده که می تونه تمام معدلهای موجود در سرتاسر دنیا با سیستم های آموزشی مختلف را به یک سیستم معدل یکسان معادل کنه تا با استفاده از اون دانشجویان کشورهای مختلف بتونن واجد شرایط بودن یا نبودن خود را برای تحصیل در دانشگاههای مختلف در کشورهای مختلف تشخیص بدن.

 

سیستم Wes اینطوریه که نمره بین 16-20 رو بهش 4 میده. بین 14-15.99 رو سه میده، بین 12تا 13.99 رو دو میده. 10-11.99 رو یک و زیر ده رو صفر میده.... بعد بین اون نمرات جدید براي هر درس، میانگین وزن دار میگیره....

 

اگه شما توی پاس کردن 140 واحد کارشناسی درسی زیر 16 نداشته باشین که راحته و معدلتون 4 از 4 میشه.

حالا اگه شما توی 140 واحد دانشگاهی 138 واحد بیست گرفته باشید و دو واحد رو 14، دیگه معدل شما 4 از 4 نمیشه چون نمره زیر 16 دارید. به نمره 16 شما عدد 3 تعلق میگیره.

اگر شما همه 140 واحد رو گرفته باشید 17، توی سیستم ایران معدلتون میشه 17 اما توی سیستم WES معدل شما میشه 4 از 4 ! چون همه نمراتتون بالای 16 هست!

به عنوان مثال فرض کنید که چهار درس با نمره های 10 ، 15، 17 و 20 با ضریب واحد 3، 2، 2و 3 (مجموعا 10 واحد) داشته اید. برای محاسبه معدل داریم. محاسبه نمرات از 4 به ترتیب میشه 1، 3، 4 و 4

برای معدل داریم:

10/(4*3+4*2+3*2+1*3) مساوی میشه با 2/9

بنابراین معدل شد 2/9

برای دروس افتاده فرض کنید شما 140 واحد در طول کارشناسی پاس می کنید. اگه یه درسی رو چند بار افتادین و یا مثلا دوباره یا سه بار برداشتین و نهایتا پاس کردین، لازم نیست دروس افتاده در معدل حساب بشن. نمرشون که از اسکیل 4 صفر میشه و.توی جمع نمرات نمیاد. توی جمع واحد ها هم لازم نيست بياد. حالا فرض کنید شما یه درس سه واحدی رو چهار بار افتادین و بار پنجم پاس کردين.... بخاطر چهار بار افتادن کل واحدهاتون که برداشتين میشه 140+12

 

الان اصلا اون 12 واحدهای افتاده رو بذارين کنار و اصلا توی محاسبات واردش نکنید. چون نهایتا شما اون درس رو پاس کردین و همون نمره پاس شده میاد جزء 140.واحدی که توی کارشناسی الزام به پاس کردن بودین.

 

اگر شما از سایت (wes_online) به صورت آنلاین ميانگين رو حساب کردید، چون نسخه آنلاین توسط سیستم انجام میشه متوجه نمیشه که شما درسی رو افتادین و دوباره همون درس رو پاس کردین و این نکته رو در نظر نمی گیره و باعث میشه اگه افتاده باشین معدلتون کمتر بشه. طبق تجربیات دوستان که به صورت رسمی از wes تقاضای کارنامه از چهار و تبدیل معدل دادن، این نکته فوق اعلام.شده بود و خطایی که توی نسخه آنلاین رخ میده رو خودشون رفع میکنن.

+
آیا حتما باید نسخه های ریزنمرات و اصل مدرک رو کاغذی بفرستیم و حتما باید از طرف دانشگاه باشه؟

بله. ترجمه مدرکه لیسانس و ... رو باید تو پاکته دانشگاه بذارید و مهر و موم بشه بعد خودتون می تونید پستش کنید. وقتی توی سایت WES مراحل آنلاین تمام شد شما 1 رفرنس نامبر خواهید داشت. اون رفرنس نامبر رو باید روی پاکت مدارکتون بنویسید و سپست کنید. با توجه به محل مهاجرت (کانادا و یا آمریکا) سایت مناسب را جهت بررسی مدار انتخاب نمایید.


WES آمریکا: http://www.wes.org/
WES کانادا: http://www.wes.org/ca/index.asp

+
برای پست مدارک به WES از چه آدرسی استفاده کنم؟

اگر با پست های خصوصی مثل کاراپست (http://www.karapost.com) ارسال می کنید باید به آدرسی که تحت عنوان By Courier در سایت WES  (http://wes.org/required/index.asp?lctryid=79) آورده شده، بفرستید. اگر تصمیم دارید با پست معمولی مدارک رو ارسال کنید، باید به آدرسی که با عنوان By Postal Mail در سایت  WES (http://wes.org/required/index.asp?lctryid=79) آمده مدارک خود را ارسال کنید.

 

دقت کنید که رفرنس نامبر رو روی پاکت نامه نوشته باشید (Include Your WES Reference number on all envelopes and documents delivered to WES.)

ارزیابی مدارک WES

+
اگر الان برای ارزیابی مدارک از سرویس WES استفاده کنم و مدارک ارزیابی شده برای دانشگاه A فرستاده بشه و دوباره دو ماه بعد بخوام نمرات رو برای دانشگاه B ارسال کنم، روال کار WES چطور هست؟

برای ارسال مجدد نمرات توسط WES به یک دانشگاه دیگر باید توی صفحه اصلی، در قسمت Order Duplicate Reports  (http://www.wes.org/apply/xcopy.asp) شما میتونید در خواست ارسال یک نسخه جدید به دانشگاه B  بدین که ... دلار هزینه کپی هست و با توجه به نحوه تحویل میتونید سرویسی با مبلغ بین 5 تا 30 انتخاب کنید.

+
اگر درسی را در یک ترم افتاده باشیم، آیا WES درس افتاده را در معدل گیری حساب می کند؟

اگر درسی رو افتاده باشید و در ترم های بعدی اون درس رو پاس کرده باشید، هر 2 نمره در ارزیابی شما گنجانده می شود، ولی فقط آخرین (بالاترین) نمره که با اون درس رو پاس کردید توسط WES در معدل گیری کل GPA محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر یک درس رو 2 بار افتاده باشید هر 2 نمره در ارزیابی WES خواهد بود، ولی آخرین نمره که با اون درس رو پاس کردید در معدل محاسبه خواهد شد. برای اطمینان از این امر به لینک  http://www.wes.org/appstatus/EvalReport.aspx مراجعه نمایید و بخش "F" indicates a course that was failed initially, but…. را مطالعه نمایید.

+
علت ارزیابی مدارک تحصیلی چیست؟ چرا باید این هزینه را پرداخت کنم؟

تایید مدارک تحصیلی از جمله موارد مهم در دریافت ویزای تحصیلی ، کاری یا مهاجرت است و با توجه به نوع ویزا یا دانشگاهی که از طریق آن اپلای می کنید، باید موسسه مناسب خود را انتخاب کنید و از آن طریق اقدام به تایید و معادلسازی مدارک تحصیلی خود نمایید.

+
از میان گزینه های Course-by-Course و Document-by-Document برای ارزیابی مدارک، کدام گزینه مناسب تر است؟

معمولا جایی که مدارک را به درخواست آنها معادلسازی می کنید، نوع پلان را برای شما مشخص می کنند. همانطور که در وبسایت WES نیز ذکر شده است، اگر برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام می کنید، گزینه Course-by-Course – with GPA & course-levels  را انتخاب نمایید و اگر برای مهاجرت یا کار اقدام می کنید از گزینه Document-by-Document Evaluation استفاده نمایید. هزینه های خدمات آمریکا در لینک http://www.wes.org/fees/schedule.asp  و هزینه خدمات کانادا http://www.wes.org/ca/fees/schedule.asp  در دسترس هستند.

+
چه مدارکی باید برای ارزشیابی مدارک تحصیلی به WES ارسال کرد؟

با توجه به تفاوت سیستم آموزشی کشورهای مختلف، با مراجعه به لینک http://www.wes.org/required/index.asp و انتخاب نام کشور خود که مدرک را اخذ نموده اید، مدارک مورد نیاز را مشاهده نموده و پس از پرداخت هزینه در این سایت، اقدام به آماده سازی آنها نمایید.

+
آیا ریز نمرات را می توانم شخصا ارسال کنم؟ آیا اصل مدارک را باید برای WES ارسال کنم؟

در صفحه مدارک مورد نیاز (http://www.wes.org/required/index.asp)، روش ارسال هر کدام از مدارک مشخص شده است، در مورد مدرک دانشگاهی، کافی است فتوکپی ترجمه رسمی واضح و بدون خط خوردگی مدرک خود را ارسال کنید و نباید اصل مدرک را ارسال کنید. چون به شما برگشت داده نمی شوند، ضمن اینکه در این سایت عنوان شده است که کپی مدرک مورد قبول است.



برای ریز نمرات، حتما باید از سوی موسسه صادر کننده مدرک شما، به صورت مهر و موم شده ارسال گردد. در صورتی که پاکت باز شده باشد یا توسط خود شما ارسال گردد مورد قبول WES واقع نمی شود. برای دریافت ریز نمرات، باید این فرم (www.wes.org/required/International_Transcript_Request.pdf) رو دانلود و پرینت کنید، بخش بالایی فرم را خود شما باید پر کنید و بخش پایینی را دانشگاه. بعد باید به همراه ریز نمرات در پاکت دانشگاه قرار گرفته و مهر و موم شود. برای انجام این مراحل و کسب راهنمایی، به بخش امور بین الملل دانشگاه خود مراجعه کنید. همچنین در صورتی که دانشگاه شما قبول نمیکنن که بسته را ارسال کنن، می تونید پس از دریافت بسته مهر و موم شده، شخصا اقدام به ارسال کنید اما حتما مشخصات و آدرس دانشگاه را به عنوان فرستنده وارد کنید.



برای تایید مدرک دکترا، مانند ریز نمرات، باید ابتدا این فرم را دانلود و بخش بالا رو شخصا و بخش پایینی را دانشگاه شما پر کنن، بعد به صورت مهر و موم شده از طرف دانشگاه برای  WESارسال کنید.

+
واحد دانشگاه آزاد را در کدام بخش و چگونه باید وارد کرد؟

در جایی که باید نام دانشگاه محل تحصیل خود را وارد کنید، نام دانشگاه آزاد را بنویسید ( Islamic Azad University ) برای واحد دانشگاه می توانید از Branch استفاده کنید که معمولا توسط مسئول مربوط در بخش بین الملل دانشگاه آزاد نوشته می شود.

+
ارزیابی چقدر توسط WES معمولا چقدر طول می کشه؟

از زمانی که مدارک شما به طور کامل توسط  WES دریافت شد و شما در پروفایل خود، قسمت Order details تونستید تیک سبز رنگ رو در کنار تمام مدارک ببینید، مطابق چیزی که در لینک  http://www.wes.org/fees/schedule.asp گفته شده است، 7 روز کاری زمان نیاز هست تا WES مدارک رو بررسی کنن؛ یه گزینه دیگه ای هم هست برای ارزیابی 3 روزه که هزینه اضافه داره.

+
آیا بخش محاسبه معدل در سایت WES معتبر و قابل استفاده برای دانشگاه هست؟

بخشی که در سایت  WESبرای محاسبه معدل وجود دارد، فقط برای اطلاع شماست و نمی تونید اون رو را برای دانشگاه ها و سازمان ها مورد استناد قرار بدید. اگر از خدمات معادلسازی  WESاستفاده کنید، می تونید درخواست بدید تا مدارک و نمرات معادلسازی شده، به دانشگاه ها و سازمان های مورد نظرتون ارسال بشن.

+
برای مکاتبه به WES از چه طریقی اقدام کنم؟

ابتدا یک اکانت توی سایت  WESباز کنید. سپس در قسمت help داخل اکانت یه بخش هست که میتونید سوال یا درخواستتون رو اونجا تایپ کنید و یک بخش هم هست که آدرس ایمیلتون رو ازتون میخواد. کارشناس های سایت جواب رو مستقیم به ایمیلتون ارسال می کنن. معمولا 1 تا 2 روزه جواب می دن. همچنین می توانید برای ارتباط با موسسه ارزیابی و معادل سازی مدارک WES به لینک http://help.wes.org/?Site=US مراجعه نمائید.

+
سایت های مختلفی که برای ارزیابی مدارک وجود دارن، چیا هستن؟

سایت های مختلف که مورد تایید اکثر دانشگاه ها هستن در لینک http://www.naces.org/members.html قابل دسترس هست. فقط یک نکته مهم اینکه حتما ارزیابی و ارزشیابی مدارکتون رو به سایتی بدید که مورد تائید دانشگاه مقصد باشه. توی این لیست موسسات ارزیابی مدرک مختلفی وجود دارن که ممکن هست مورد تائید دانشگاه مقصد شما نباشه. بنابراین حتما حتما موسسات ارزیابی مورد تائید رو از دانشگاهتون بپرسید.

+
لینک فرمی که باید توسط قسمت بین الملل دانشگاه تکمیل بشه و برای موسسه WES ارسال بشه، کجاست؟

WES یک فرم داره (www.wes.org/required/International_Transcript_Request.pdf) که به عنوان Academic records request form هست. این فرم دو بخش داره. قسمت بالای فرم باید توسط شما پر میشه و قسمت پایین فرم توسط قسمت بین الملل دانشگاه، بعد کنار مدارک سیل شدتون تو پاک قرار میدید. اگر دانشگاه محل تحصیل ارشد و کارشناسی شما متفاوت هست، با توجه به مختلف بودن دانشگاه ها، در هر دانشگاه باید یک بار این کار رو انجام بدید:


- مدارک دوره کارشناشی+ ریز نمرات + یک فرم Academic records request form امضا شده و مهر شده توسط دانشگاه دوره کارشناسی در یک پاکت.
- مدارک دوره کارشناشی ارشد + ریز نمرات + یک فرم Academic records request form امضا شده و مهر شده توسط دانشگاه دوره ارشد در یک پاکت.



حتما روی هر دوی پاکت رفرنس نامبری که از WESگرفتید رو بنویسید و با پست DHL ارسال کنید برای WES

+
منظور از جمله The applicant must arrange for transcripts to be sent directly to WES by the Ministry of Education in sealed envelope توی سایت WES چی هست؟ یعنی حتما باید وزرات علوم یا دانشگاه مدارک رو بفرستن؟

نیازی به ارسال مدرک توسط دانشگاه نیست. مدارک رو ببرید دانشگاه طبق همون روشی که WES گفته مهر و امضا کنید، اون فرم مخصوص WES (www.wes.org/required/International_Transcript_Request.pdf) رو هم پر کنید و دانشگاه مهر و امضا کنه بعد توی پاکت بذارید، بعد میدن خودتون که باید برید پست کنید، فقط مهر برجسته دانشگاه رو فراموش نکنید.

+
فرم Academic Records Request که دانشگاه باید برای WES مهر کنه شامل چه بخش هایی هست؟

-  قسمت بالا که مربوط به شماست (دانشجو) باید تایپ بشه، بخش پایین مربوط به مسئول دانشگاه که باید دستی نوشته بشه.
-  در قسمت date attended باید تاریخ شروع و پایان تحصیل رو بنویسید.
-  در قسمت year of award مهم نیست، میتونید خالی بگذارید.
-  در آخر بهتره دانشگاه توی فرم مهر انگلیسی بزنه. دقت کنید مهر برجسته فراموش نشه!

+
آیا برای مهر و موم کردن مدارک تحصیلی WES دستورالعمل خاصی دارد؟

به منظور مشاهده یک نمونه مدرک مهر و موم شده به لینک http://help.wes.org/Credential-Evaluation/Document-Requirements/52541281/How-do-I-send-academic-transcripts-to-WES.htm مراجعه نمائید. 

ارزیابی مدارک WES

 

+
پس از ارسال مدارک به WES چگونه از مورد تائید / عدم مورد تائید قرار گرفتن مدارکم مطمن بشم؟

با مراجعه به حسای کاربری خود در سایت WES می توانید مطابق تصویر زیر از تائید / عدم تائید مدارک خود اطمینان حاصل نمائید.

ارزیابی مدارک WES

+
پس از اینکه به عنوان دستیار تحقیقاتی RA (Research Assistant) به من فاند تعلق گرفت، چه کارهایی برای استاد و دانشگاه باید انجام بدم؟

Task های تعریف شده برای RA با توجه به استاد و دانشگاه ممکنه کمی متفاوت باشه. به طور کلی استاد یک جلسات هفتگی میذاره که همه گزارش هفتگی و کارشون رو توضیح میدن. ممکنه توی جلسه یک نفر هم یک پاورپوینت از پیشرفت کارش ارائه بده. هر هفته هم گزارش کار برای استاد ایمیل میشه. توی جلسه برنامه های آتی برای دانشجو ها هم صحبت میشه.

 

به طور کلی استاد یا دانشگاه يه پروژه از يك سازمان يه كمپاني میگیره شما بايد اون پروژه رو به عنوان RA انجام بدید. به طور مرتب هم استاد از پيشرفت پروژه فيدبك می گیره.

 

به طور معمول استاد ی سری کنفرانس هارو هم مشخص میکنه و شما باید خروجی کارتون رو مقاله کنید و برای کنفرانس و یا ژورنال مورد نظر ارسال کنید.

RA در هفته از حدود 20 ساعت باید روی پروژه و در آزمایشگاه کار کنه. این زمان میتونه با توجه به نظر استاد و حجم کار زیادتر هم بشه.

+
برای گرفتن فاند (FUND) چطور میتونم استاد پیدا کنم؟

شما باید به صفحه شخصی استاد (faculty and staff) مورد علاقتون توی سایت دانشگاه مراجعه کنید و به ایشون ایمیل بزنین. اگر استاد فاند داشته باشه و رزومه شما در راستای کارشون باشه به شما ایمیل میزنن و فاند به شما تعلق خواهد گرفت.

 

مثلا یک نمونه نامه به استاد میتونه به صورت زیر باشه:

 .......Dear professor

I'm a new applicant to department of …., and I'm looking for the professors who grant fund to the applicants of Fall ……. I was wondering if you would mind helping me and introduce the professors who have fund for the mentioned semester in the field of .............

Best Regards

در حالت دوم هم می تونید بعد با استادی که به کارشون علاقه دارین ایمیل بزنید که به حوزه کاریشون علاقمندید و آیا Open position دارند؟ حالا نیاز به financial support  دارین از هر نوع که باشه و ...

در نظر داشته باشید علاوه بر استاد، Department Head و Graduate Coordinator از وضعیت فاند ها خبر دارن.

+
آیا امکان داره که بدون فاند TA/RA (Teaching Assistant /Research Assistant) به آمریکا برم و بعد اونجا بتونم فاند بگیرم؟

این مورد زیاد می‌افته و خیلی از بچه‌ها بعد از یکی دو ترم استادی رو پیدا کنند که بهشون RA بده. اما لازمه که نمره‌های خوبی بگیرید و بتونید استادهایی که فاند دارند رو پیدا کنید و باهاشون صحبت کنید عضو مفیدی در گروه تحقیقاتیشون باشید. فقط دقت کنید که برای ویزا گرفتن ممکن هست کارتون سخت بشه و بانک استیتمنت قوی داشته باشید.

+
دستیار آموزشی (TA (Teaching Assistant چه کارهایی رو انجام میده؟

TA معمولا به دو صورت هست.

نوع اول) یکی این که TA آزمایشگاه رو اداره می‌کنه که اصطلاحا Lab Instructor گفته می‌شه. در این صورت TA باید کار با دستگاه‌های آزمایشگاه رو بلد باشه، اگر هم بلد نبودید می‌تونید با استاد صحبت کنید و ازش بخواهید که بهتون یاد بده. در دانشگاه‌ها یک تکنسین هم وجود داره که می‌تونه در کار کردن با دستگاه‌ها شما رو راهنمایی کنه.


نوع اول) نوع دوم TA هم کلاس‌های حل تمرین یا به Discussion classها رو اداره می‌کنه. در این حالت بهترین کار برای این که یادآوری کلی‌ای در مورد درس بشه و در جریان مباحثی که در دانشگاه جدید تدریس می‌شه قرار بگیرید این هست که سرکلاس‌های درس حاضر بشید.

+
توی ی ترم برای TA شدن چقدر میشه در آمد داشت و کلا چند ساعت باید کار کرد؟

در مجموع 20 ساعت کاری می تونید توی دانشگاه کار دانشجویی بگیرید که می تونه شامل TA و RA بشه. یعنی مثلا یا TA یا RA یا هر دو. اگر تمام 20 ساعت رو کار بگیرید می شید فول فاند و احتمالا شما برای اینکه تمام هزینه هاتون رو با کار دانشجویی پوشش بدید و همچنین برای گرفتن ویزا مشکل نداشته باشید نیاز دارید که فول فاند باشید.

+
برای دسترسی به رتبه بندی (Ranking) دانشگاه ها راهنمایی کنید؟

- شما میتونید با مراجعه به سایت http://www.usnews.com/education و مراجعه به بخش مرتبط با رشته خود رتبه بندی را مشاهده نمایید.

- همچنین سایت http://www.webometrics.info/en نیز رتبه بندی دانشگاه های مختلف رو انجام میده.

- یک سایت دیگه هم با لینک http://www.topuniversities.com/ رتبه بندی دانشگاه هارو انجام داده.

+
سایت هایی که رتبه بندی دانشگاه ها (Universities Ranking) رو انجام میدن رو معرفی کنید؟

سایت هایی زیادی در زمینه رتبه بندی یا رنکینگ دانشگاه های دنیا وجود داره که برخی از اونا در ادامه لیست شده است. اما سایت US News از همه معتبر تر هست.

US News

www.usnews.com/education

Top Universities

http://www.topuniversities.com

Times Higher Education Supplement 
www.thes.co.uk

Academic Ranking of World Universities (Shanghai Jiao Tong University) 
http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm

Webometrics Ranking of World Universities 
www.webometrics.info

HEEACT (Taiwan) Performance Ranking of Scientific Papers of World Class Universities
www.heeact.edu.tw/ranking/index.htm

International Rankings Expert Group & The Berlin Principles 
www.cepes.ro/hed/meetings/berlin06

Global University City Index 
www.rmit.edu.au/browse;ID=lc8c7ugp2fby

World Education News & Reviews (WENR) 
http://www.wes.org/ewenr/06aug/practical.htm

2007 Web Popularity Rankings
http://www.4icu.org

CHE-Excellence Ranking. Europe-wide ranking 
http://www.excellenceranking.eu

Academic Ranking of World Universities
http://www.arwu.org

+
آیا لینک خاصی برای دسترسی به رتبه بندی دانشگاه های کانادا وجود داره؟

اگر فقط رتبه بندی مرتبط با دانشگاه های کانادا رو نیاز داشته باشید این لینک http://studywonder.com/canada_uni.htm  تا حدودی میتونه کمکتون کنه. ولی به طور کلی لینک www.usnews.com/education رتبه بندی کل دانشگاه هارو به صورت معتبر نشون میده.

+
دانشگاه های مورد تائید وزرات علوم ایران کدام است؟

برای دسترسی به دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم به لینک http://grad.saorg.ir/ مراجعه نمایید. جهت دسترسی مستقیم به بخش دانش آموختگان خارج بخش سطح بندی دانشگاه های خارج در لینک http://grad.saorg.ir/grad2017 مراجعه نمایید.

در صورتی که به کارت های اعتباری بین المللی دسترسی ندارید جهت پرداخت هزینه ارزی خود می توانید یکی از سه روش زیر را انتخاب کنید.
پرداخت توسط پرشین دانشجو

شما می‌توانید از طریق فرم پرشین دانشجو، برای انجام پرداخت ارزی خود ثبت سفارش نمائید. پرشین‌دانشجو با استفاده از فایل راهنمای ضمیمه ثبت سفارش، پرداخت مورد نظر را انجام داده و سپس رسید پرداخت را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کند.

ثبت سفارش

پرداخت اتوماتیک در 10 دقیقه

شما می‌توانید با استفاده از سامانه پرداخت اتوماتیک Upay، ابتدا نسبت به شارژ حساب خود به میزان مورد نظر اقدام نموده و سپس پرداخت ارزی خود را در کمتر از 10 دقیقه به صورت اتوماتیک و بدون واسطه انجام دهید. 

ثبت سفارش

خرید ویزا کارت / مستر کارت

شما می‌توانید با خرید یک کارت ارزی بین‌المللی و وارد نمودن اطلاعات مربوط به کارت (شامل 16 رقم روی کارت، تاریخ انقضا ، کد CVV، آدرس و...) در صفحه مربوطه، شخصا نسبت به انجام پرداخت خود در سایت مورد نظر اقدام نمایید. 

ثبت سفارش

سوال دارید؟ از طریق پرتال پشتیبانی در سمت چپ صفحه مطرح کنید.