یک آدرس ایمیل معتبر وارد کنید!

رمزعبور حداقل باید 6 کارکتر باشد! نمایش

کد امنیتی اشتباه وارد شده! CAPTCHA code

آیا رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

نام حداقل 2 کاراکتر!

نام خانوادگی حداقل 2 کاراکتر!

آدرس ایمیل خود را باید وارد کنید!

آدرس ایمیل با تکرار مطابقت ندارد!

یک رمز عبور امن برای خود انتخاب کنید! نمایش

تلفن همراه خود را باید وارد کنید!

لطفا پس از مطالعه قوانین پرشین دانشجو موافقت خود را با زدن تیک آن اعلام کنید!

آیا رمزعبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید. ایمیلی حاوی لینک بازیابی رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد.

آدرس ایمیل خود را باید وارد کنید!

لینک بازیابی پسورد برای شما ارسال شد.

بازگشت به فرم ورود

آشنایی با کارت های بین المللی

برای کسانی که با اینترنت سروکار دارند روبرو شدن با صفحاتی که عکس ویزا کارت، مستر کارت، پی پال و ... امری اجتناب ناپذیر است. در بسیاری از مواقع هنگام انتخاب یک محصول و خرید آن با صفحه ای مواجه خواهید شد که اطلاعات کارت های اعتباری بین المللی را جهت تکمیل فرایند خرید اینترنتی، از شما خواهد خواست. در حقیقت این فرایند مشابه پرداخت از سایت های داخلی است که با کارت های عضو شبکه شتاب انجام می پذیرد. این صفحات که به درگاه های پرداخت آنلاین اینترنتی موسوم هستند، با امنیت و سهولت بسیار بالا، سرعت در پرداخت را به کاربران هدیه نموده اند. از جمله انواع کارت های ارزی بین المللی کارت های مستر کارت ( (Master Card، (VISA Card)، دیسکاور (Discover)، امریکن اکسپرس (American Express)و ... اشاره نمود.

 


 انواع کارت های ارزی بین المللی از نظر اعتبار بانکی

 

کارت های بانکی از نظر اعتبار به چند گروه تقسیم می شوند:

 

 گروه اول) کارت اعتباری یا Credit Card

در این کارتها ها مشتری دارای حساب بانکی تأیید شده برای کارت خود می باشد. دراین حالت بانک به مشتری اعتباری تخصیص میدهد و مشتری براساس این اعتبار تخصیص داده شده می تواند خرید انجام دهد. این اعتبار می تواند منفی شود. به عنوان مثال شخصی که Credit (اعتبار) 2500 دلاری دارد، در حالتی که موجودی حساب وی صفر باشد، می تواند تا منفی 2500 دلار خرید نماید. در حقیقت حساب او می تواند منفی شود یعنی او می تواند تا سقف اعتبار تخصیص داده شده به بانک بدهکار شود. بدین ترتیب بعد از طی مدتی بانک با ارسال صورت حساب به مشتری از بدهی مشتری را اعلام خواهد کرد. برخی بانک ها در صورت عدم پرداخت به موقع بدهی مشتری را جریمه می کنند. برخی دیگر این بدهی را از مشتریان خود به صورت اقساط دریافت می کنند. اعتبار تخصیص یافته به مشتری به عوامل مختلفی چون گردش حساب، واریز حقوق از موسسات به طور ثابت، پر بودن حساب و ... بستگی دارد.

تهیه این کارت ها مستلزم ارائه مدارک شناسایی و مدارک تعیین کننده هویت محل زندگی (Proof of Address) می باشد و معمولا بانک ها برای افتتاح حساب و تخصیص اعتبار به مشتریان حساسیت زیادی به خرج می دهند. داشتن اقامت همان کشوری که قصد افتتاح حساب در بانک آن را دارید در این خصوص حائز اهمیت است بنابراین تهیه این نوع از کارت ها برای کسانی که داخل ایران زندگی می کنند، تقریبا امکان پذیر نمی باشد.


گروه دوم) کارت نقدی یا Debit Card

همانند حالت قبل، این نوع از کارت ها نیز به حساب بانکی متصل هستند با این تفاوت که در این کارت ها بانک به مشتری اعتبار اضافه ای نمی دهد و مشتری می تواند تا سقف موجودی داخل حساب خود از کارت برداشت کند یا با آن خرید انجام دهد. این نوع کارت ها دارای شماره سوئیفت (Swift Code) و دیگر اطلاعات حساب های بانکی هستند و قابلیت دریافت پول از کشورهای مختلف از طریق سیستم های بانکی را دارند. لازم به ذکر است سیستم سوئیفت یک سیستم بانکی جهانی است که جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بانک ها برای ارائه این نوع از کارت ها نیز به علت آن که حساب بانکی پشتیبان آن است، معمولاً مدارک شناسایی کامل از مشتریان می خواهند، اما حساسیت آنها به اندازه افتتاح کارت های اعتباری نیست. به همین دلیل در سال های اخیر برخی از بانک های کشورهای همسایه (گرجستان، آذربایجان، امارات و ...) که ریسک بیشتری را متحمل می شوند، کارت های اعتباری شارژیرا (Debit Cards) در اختیار مشتریان داخل ایران قرار داده اند، که در اکثر موارد نیاز به یک بار سفر به آن کشور و افتتاح حساب با ارائه پاسپورت معتبر به همراه مهر ورود قانونی به آن کشور بوده است.

 

گروه سوم) کارت های پیش پرداخت (Prepaid)

این کارت ها که در اصطلاح رایج تحت عنوان کارت های نقدی (Cash Cards) یا کارت های سفر (Travel Cards) شناخته می شوند در واقع نوعی از همان Debit Cards هستند، با این تفاوت که حساب بانکی پشتیبان آنها نیست و شماره سوئیفت ندارند و امکان واریز و انتقال وجه به آنها از کشورهای دیگر به آسانی میسر نیست. کارت های پیش پرداخت به دو دسته تقسیم می شوند:

 

-کارت های قابل شارژ مجدد (Reloadable)

کارت های قابل شارژ معمولا به اسم فرد صادر می شوند و با نام هستند و تنها تفاوت آنها با Debit کارت های عادی، نداشتن حساب بانکی پشتیبان می باشد. داشتن این نوع از کارت ها به علت بار مسئولیت کمتر برای بانک بسیار ساده تر از دو کارت قبلی است و در سال های اخیر بانک های خارجی زیادی این نوع از کارت ها را ارائه کرده اند. البته با افزایش تحریم ها در سال های اخیر، باز هم سخت گیری بانک ها برای ارائه این نوع از کارت ها به افراد مقیم ایران بیشتر شده است و معمولاً برای تحویل این نوع از کارت ها نیز حضور خود فرد در شعبه بانک الزامی می باشد.

 

- کارت های غیر قابل شارژ مجدد (یک بار شارژ) یا همان کارت های هدیه (Gift Cards)
اما کارت های هدیه علاوه بر آن که حساب بانکی ندارند، با نام هم نیستند و حتی دریافت تعداد محدودی کارت هدیه از بانک، معمولاً نیاز به ارائه کارت شناسایی فرد هم ندارد. این کارت ها تنها به اندازه موجودی اولیه قابل استفاده هستند و پس از اتمام موجودی داخل کارت، باید آن را دور انداخت زیرا قابل استفاده یا شارژ مجدد نمی باشند. از آنجا که داشتن این نوع از کارتها هیچ مغایرتی با قوانین تحریم های اعمال شده علیه ایران ندارد، بسیاری از این نوع از کارت ها مرتبط با بانک های مختلف به راحتی در ایران توزیع می شوند وکاربران می توانند از آنها استفاده نمایند. توجه شود که قبل از تهیه این نوع از کارت ها نسبت به موجودی درون آن و اعتبار بانک صادر کننده آن اطمینان حاصل فرمایید.
به طور کلی با استفاده از این کارت ها می توانید پرداخت های حضوری، آنلاین، آفلاین و خرید از دستگاه های POS خود را انجام دهید.

 

گروه چهارم) کارت های ویرچوال یا مجازی (Virtual)
این کارت ها مشابه کارت های هدیه (Gift Card) هستند و تمامی اطلاعات کارت شامل شماره 16 رقمی، تاریخ انقضا، آدرس، CVV و ... را دارند. این نوع از کارت ها با توجه به ماهیت مجازی خود فقط در پرداخت های آنلاین می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 

 دسته بندی کارت ها براساس کمپانی صادر کننده کارت

 

کارت های بانکی می توانند توسط کمپانی های مختلف صادر شوند. در حال حاضر بزرگترین شرکت های صادر کننده کارت، شرکت های بزرگ مالی ویزا و مستر هستند. ویژگی مهم این سیستم های بین المللی مانند ویزا و مستر این است که هیچ بانکی محوریت خاصی ندارد و این امر باعث می شود تمامی بانک های کشور های مختلف که به این سیستم ها وصل هستند یکپارچه شده و به سازوکار مالی بین المللی متصل شوند. بدین ترتیب شما با داشتن ویزا کارت و یا مستر کارت فارغ از این که بانک صادر کننده آن چه بانکی و چه کشوری باشد، امکان خرید از کلیه دستگاه های کارتخوان، خودپرداز و درگاه هایی که متصل به شبکه جهانی ویزا و مستر هستند را خواهید داشت. توجه شود که در حال حاضر کشورهای ایران، سودان، سوریه، کره شمالی و کوبا عضو شبکه جهانی ویزا نمی باشند و در بقیه کشورهای جهان این کارت ها به سادگی قابل استفاده هستند. به طور کلی این شرکت ها حساسیت خاصی روی مسائل تحریم علیه ایران را دارند.

اگرچه امروزه تقریباً اکثر سایت های اینترنتی و دستگاه های پوز در کشورهای خارجی هر دو نوع ویزا کارت و مستر کارت را پذیرا هستند اما هنوز هم سایت ها و دستگاه های کارتخوانی هستند که مثلا فقط ویزاکارت و یا مستر کارت را قبول می کنند.
غیر از این دو کمپانی (ویزا و مستر) چند کمپانی بین المللی بزرگ دیگر از جمله آمریکن اکسپرس (American Express) و دیسکاور (Discoverr) در زمینه کارت های بانکی فعالیت می کنند که البته تمرکز اصلی آنها بر ایالات متحده امریکا بوده و پوشش جهانی آنها مانند ویزا کارت ومسترکارت نیست.

 

 آشنایی با کمپانی های های معروف صادر کننده کارت


 کمپانی ویزا کارت

 

ویزا کارت، (VISA Card) شرکت چندملیتی خدمات مالی آمریکایی است، که دفتر مرکزی آن در فوستر سیتی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت وظیفه تسهیلات مبادلات مالی الکترونیکی در سراسر جهان را بر عهده دارد، که عمدتاً توسط کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی با نشان تجاری ویزا انجام می‌شود.
در میانه‌های سپتامبر ۱۹۵۸ بنک آو امریکا (BOA)، برنامه کارت اعتباری بنک‌امریکارت خود را در فرسنو، کالیفرنیا با ارسال 60000 کارت اعتباری ناخواسته آغاز کرد. ایده اصلی، زاییده تفکرات اندیشکده بهبود محصولات بنک آو امریکا، گروه تحقیقات مرکز خدمات مشتریان و رهبر آن جوزف پی. ویلیامز بود.
ویلیامز توانست در سال ۱۹۵۶ مدیران اجرایی بنک آو امریکا را متقاعد کند که به او اجازه دهند، که طرح خودش را پیاده کند و سرانجام این طرح تبدیل به اولین ارسال موفق گروهی کارت‌های اعتباری ناخواسته با حجم زیاد شد. این کارت‌ها واقعاً کار می‌کردند و درخواست نامه‌های صرف نبودند.
در سال ۱۹۷۰ کنترل این کارت از عهده بنک آو امریکا خارج شد و یک شرکت مستقل به نام ان‌بی‌آی برای مدیریت، گسترش و توسعه این سیستم تاسیس گردید. پس از چندی یک شرکت چندملیتی به نام ایبانکو برای مدیریت بین‌المللی این سیستم تشکیل شد. این شرکت به فکر یکپارچه کردن سیستم در تمامی کشورها بود و به همین دلیل، تمامی دارندگان این امتیاز را، در سال ۱۹۷۵ با یکدیگر متحد کرده و نام ویزا (Visa) را برای کارت‌ها انتخاب کرد.
در اکتبر ۲۰۰۷ بنک آو امریکا اعلام کرد، قصد احیای برند «بانک‌آمریکارت» خود، با نام دیگری دارد. ویزا اکنون یک سیستم پرداخت جهانی است، که مشتریان، موسسات مالی و دولت‌ها را در بیش از ۲۰۰ کشور جهان، از طریق بانکداری الکترونیک به هم مرتبط می‌سازد.
در سال ۲۰۰۹ بیش از ۶۲ میلیارد تراکنش مالی از طریق این شرکت ویزا کارت، انجام شده که حجم مالی آن به ۴٫۴ تریلیارد دلار می‌رسد. این عملیات، در سال ۲۰۱۲ درآمدی بالغ بر ۱۰٫۴۲۱ میلیارد دلار را، برای ویزا در بر داشته‌است.
در جولای ۲۰۱۶ ویزا همکاری خود را با پی‌پل اعلام نمود. در پی اعلام این همکاری مشتریان پی پال می توانند از فروشگاه های فیزیکی نیز خرید انجام دهند و مشتریان ویزا در هنگام استفاده از خدمات پی پال کارمزدهای کمتری پرداخت می کنند(ویکی پدیا).

 

 کمپانی مستر کارت

 

مسترکارت، (MasterCard) شرکت خدمات مالی آمریکایی و چندملیتی است، که مقر اصلی آن؛ در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. شیوه کسب درآمد مسترکارت در سراسر جهان، به اینصورت است، که از طریق پردازش پرداخت‌های بین بانکی بازرگانان و همچنین از راه صدور کارت‌های اعتباری به بانک‌ها و یا اتحادیه‌های اعتباری که از خریداران یا استفاده کنندگان از نام تجاری 'مسترکارت' برای خرید انواع کالا یا خدمات؛ بصورت دبیت کارت یا کردیت کارت استفاده می‌کنند، درآمد کسب می‌نماید.
مسترکارت از سال ۲۰۰۶ به یک شرکت عمومی چندملیتی تبدیل شد. قبل از ارائه عمومی آن در سراسر جهان، مسترکارت بصورت یک شرکت تعاونی فعالیت می‌کرد، که متعلق به 25000 موسسه مالی بود، که برند مسترکارت، بر روی کارت‌های اعتباری این موسسات درج می‌گردید.
شرکت مسترکارت، در ابتدا به نام مسترشارژ شناخته می‌شد، که چندین بانک کالیفرنیا این کارت را برای مشتریان خود، ارائه می‌کردند. مهمترین رقیب مسترکارت در ابتدای فعالیت، بانک‌آمریکارت (BankAmeriCard) بود، که توسط بانک مرکزی آمریکا صادر می‌گردید. بانک‌آمریکارت، بعدها به ویزا کارت تغییر نام داد و امروزه توسط شرکت ویزا صادر می‌شود.
ریشه‌های تاسیس شرکت مسترکارت به شکل‌گیری کارت‌های اعتباری با برند مسترکارت در ابتدای دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد و نخستین صادرکنندگان کارت‌های اعتباری مسترکارت، بانک یونایتد کالیفرنیا (این بانک بعدها توسط ولز فارگو خریداری شد)، بانک ملی کروکر (این بانک بعدها توسط ولز فارگو خریداری شد)، بانک ولز فارگو و بانک کالیفرنیا (این بانک بعدها توسط یونیون بانک کالیفرنیا خریداری شد) بودند.
در سال ۱۹۶۶ انجمنی از ۴ بانک مذکور مستقر در کالیفرنیا تحت عنوان انجمن کارت بین‌بانکی (Interbank Card Association) شکل گرفت. در پی پیوستن بانک مارین میدلند مستقر در نیویورک، به این انجمن، نام آن به مستر شارژ تغییر پیدا کرد. در ۱۹۶۸ شبکه کارت‌های مستر فعالیت‌های بین‌المللی خود را با امضای اتحادی با شبکه اروپایی اوروکارت آغاز نمود.
در سال ۱۹۶۹ سیتی‌بانک نیز به این انجمن پیوست و شبکه گسترده کارت‌های خود بنام (Everything Card) را در شبکه مستر شارژ ادغام نمود. در سال ۱۹۷۲ شبکه بریتانیایی اکسس که در بریتانیا مستقر بود، به شبکه مستر شارژ پیوست.
در سال ۱۹۷۹ بطور رسمی نام مستر شارژ به مسترکارت تغییر پیدا کرد. در ۱۹۹۰ مسترکارت اقدام به خریداری شبکه اکسس کارت که گسترده‌ترین شبکه کارت‌های یکپارچه بریتانیا بشمار می‌آمد را خریداری و در خود ادغام کرد.
در سال ۲۰۰۲ مسترکارت اقدام به خریداری یوروپِی اینترنشنال نمود، که یکی از دو شبکه گسترده کارت‌های اعتباری اروپا بشمار می‌آمد. در سال ۲۰۱۰ بزرگترین شبکه پرداخت بریتانیا بنام دیتاکش را تصاحب نمود.
این شرکت در سال ۲۰۱۲ شبکه خود را باز هم توسعه داد و بخش خاورمیانه خود را راه‌اندازی کرد. در ۲۰۱۴ با خریداری شرکت پین‌پوینت، به بازار پرداخت‌های استرالیا نیز وارد شد.
امروزه در بیش از ۲۱۰ کشور جهان، می‌توان از خدمات مسترکارت استفاده نمود.
در سال ۲۰۱۶ و در پی فشارهای سازمان تجارت جهانی دولت چین به شرکت های بین المللی ارائه خدمات پرداخت از جمله مستر کارت و ویزا کارت اجازه ورود به بازار چین را اعطاء نمود (ویکی پدیا).

 

 کمپانی امریکن اکسپرس

 

آمریکن اکسپرس، (american express :شرکت خدمات مالی آمریکایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در ساختمان شماره ۳ مرکز تجارت جهانی، در منهتن، شهر نیویورک قرار دارد.

شرکت آمریکن اکسپرس در سال ۱۸۵۰ از مشارکت انتفاعی هنری ولز، ویلیام فارگو و جان وارن باترفیلد، در بوفالو، نیویورک راه‌اندازی شد. در سال ۱۸۵۲ در پی انتقال شرکت به کالیفرنیا، ولز و فارگو از باترفیلد جدا شدند و شرکت ولز فارگو را بنیان نهادند.
امروزه آمریکن اکسپرس در حوزه ارائه خدمات کارت‌های اعتباری، کارت‌های شارژ و چک‌های مسافرتی فعالیت می‌کند. کارت‌های آمریکن اکسپرس یکی از چهار کارت اعتباری شناخته‌شده (بهمراه ویزا کارت، مستر کارت و دیسکاور) می‌باشد، که بطور متوسط در حدود ۲۴٪ درصد از کارت‌های اعتباری فعال در ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهد.
در سال ۲۰۱۳ بلومبرگ بیزنس‌ویک آمریکن اکسپرس را در رتبه ۲۲ از با ارزش‌ترین برندهای جهان قرار داد. بخشی از سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. آمریکن اکسپرس هم‌اکنون در فهرست ۳۰ شرکت شاخص میانگین صنعتی داو جونز قرار دارد.
امروزه، این شرکت به یک « سوپرمارکت مالی » یا به گفته خودشان به شرکت خدمات متنوع مسافرتی، مالی و شبکه‌ای در سراسر جهان تبدیل شده است؛ ولی هنوز قسمت اعظم شهرت آن به دلیل کارت‌های کوچک پلاستیکی‌اش است. آمریکن اکسپرس با داشتن بیش از ۶۸ هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار داشته‌است که نزدیک به ۸۰ درصد آن، تنها از «ایالات متحده» به دست آمده است. کارت‌های اعتباری این شرکت اکنون ۲۴ درصد حجم مبادلات مالی آمریکا را برعهده دارند (ویکی پدیا).

 

 کمپانی دیسکاور

 

دیسکاور، (Discover) شرکت خدمات مالی آمریکایی است، که در زمینه مدیریت سیستم‌های پرداخت بانکی، همچنین ارائه خدمات کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی، قرض‌های بی‌وثیقه و وام‌های مسکن فعالیت می‌نماید.

ریشه‌های تأسیس شرکت خدمات مالی دیسکاور به سال ۱۹۸۵ بازمی‌گردد، که به‌عنوان شبکه کارت‌های اعتباری فروشگاه سیرز، فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت دین ویتر، به مورگان استنلی واگذار شد و در سال ۲۰۰۷ در پی اسپین-آف، به‌عنوان یک شرکت عمومی مستقل، در شهر شیکاگو ثبت گردید.
در ماه آوریل ۲۰۰۸ این شرکت شبکه کارت‌های اعتباری دینرز کلاب را به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار، از شرکت خدمات مالی سیتی‌گروپ خریداری کرد. دفتر مرکزی شرکت دیسکاور در شهر ریورهودز، ایالت ایلی‌نوی قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. در حال حاضر شرکت دیسکاور، پس از ویزا کارت، مسترکارت و آمریکن اکسپرس، مالک چهارمین شبکه کارت‌های اعتباری در ایالات متحده آمریکا می‌باشد (ویکی پدیا).

 


 پرداخت و خرید آنلاین با کارت های اعتباری

 

این کمپانی ها (به ویژه مستر کارت و ویزا کارت) مشهورترین کمپانی های پرداخت آنلاین هستند. به طور کلی هنگامی که در اینترنت قصد خرید خدمات از یک فروشگاه آنلاین را دارید، پس از انتخاب کالا به صفحه پرداخت هزینه به سایت مورد نظر هدایت خواهید شد و با صفحه ای مشابه شکل زیر روبرو خواهید شد. حال شما بایستی هزینه کالا را به سایت مقصد واریز نمایید. اما چگونه! کمپانی هایی مانند مستر و ویزا و ... این امکان را فراهم آورده اند که به صورت بین المللی مبلغ را توسط کارت های خود به حساب سایت مورد نظر شما انتقال دهند. در حقیقت این کمپانی ها واسطه بین فروشنده و خریدار بوده و مبلغ دریافتی از شما را (بدون افتتاح حساب بانکی) به فروشنده در نقطه ای دیگر از جهان واریز می نمایند.

پرداخت آنلاین با کارت های اعتباری ویزا / مستر کارت


 ویژگی های کارت های صادر شده توسط کمپانی های مختلف
پس از ورود به صفحه پرداخت آنلاین در سات مورد نظر خود، با لوگو های مختلفی از کمپانی های صادر کننده کارت مواجه خواهید شد. همانطور که پیشتر توضیح داده شد، کارت های Visa Card و Master card معروفترین نوع کارت ها می باشند و دو کارت امریکن اکسپرس (American Express) و دیسکاور (Discover) در رده بندی بعدی قرار دارند.
حال ممکن است برای شما سوال پیش آید که از بین این کارت ها کدام را انتخاب کنیم؟
به طور کلی نوع کارت (ویزا/مستر/ ...) نشان دهنده نام کمپانی صادر کننده کارت است که پس از صدور کارت، پشتیبانی آن را نیز بر عهده خواهند داشت. بنابراین شما برای انتخاب نوع کارت، بدون توجه به برند و کمپانی، بایستی ویژگی ها و نیازمندی های مورد نظر خود را در نظر گرفته و کارت مناسب را انتخاب نمایید. در این قسمت ویژگی های مهم این کارت ها که در انتخاب شما حایز اهمیت خواهد بود، شرح داده شده است:


ویژگی های کارت های اعتباری عبارتند از:


1- پشتیبانی در سایت مورد نظر شما: با توجه به درگاه پرداخت بانکی سایت مقصد، بایستی حتما لوگوی کمپانی صادر کننده کارت در صفحه پرداخت موجود باشد. این امر به منزله پذیرش این نوع کارت در سایت مقصد شما می باشد. به عنوان مثال در شکل زیر که لوگوی کمپانی American Express وجود ندارد، شما نخواهید توانست از کارت امریکن اکسپرس در خریداز سایت استفاده نمایید.

پرداخت آنلاین با کارت های اعتباری ویزا / مستر کارت

 

2- کارمزد تراکنش در برداشت و یا پرداخت آنلاین: این کارمزد می تواند بابت خرید حضوری از دستگاه POS، دریافت پول نقد (Cash) از خودپردازها، تراکنش ناموفق در پرداخت آنلاین توسط کارت (معمولا 50 سنت)، دریافت صورتحساب و یا کارمزد تبدیل ارز (Exchange) باشد. به عنوان مثال در مورد کارمزد تبدیل ارز در صورتیکه کارت شما به دلار امریکا باشد و شما بخواهید خرید به واحد یورو (EURO) انجام دهید، بانک به منظور این تبدیل، علاوه بر تبدیل موجود در سایت www.xe.com، کارمزدی در حدود 2 تا 4 درصد بابت تبدیل ارز از کارت شما کسر خواهد کرد.
نرخ های تبدیل می تواند به دلایل مختلف از جمله عدم قرارداد همکاری بانک شما با بانکی که می خواهید به حساب آن پول واریز کنید و یا یکسان نبودن ارز پایه کارت با ارز پرداختی در نظر گرفته شوند.

 

3- دریافت SMS: یکی از امکانات دیگر ارسال پیامک به تلفن همراه شما پس از انجام تراکنش می باشد که این مورد در ایران برای کارت های خاص و محدود فعال می باشد. در صورتیکه کارت شما دارای پنل آنلاین بانکی باشد، این مورد کاربرد چندانی نخواهد داشت.


4- کنترل پنل آنی: این مورد مشابه همان بانکداری الکترونیکی در ایران است و شما می توانید تراکنش ها و موجودی خود را در آن مشاهده نمایید. اهمیت این بخش بدان علت است که فرض کنید شما در انجام یک پرداخت آنلاین با خطا مواجه شده اید و یا ارتباط اینترنتی شما قطع شده است و صفحه تایید پرداخت را مشاهده نکرده اید. در این حالت و سایر حالت های مشابه، دسترسی به کنترل پنل کارت جهت مشاهده موجودی و تراکنش های موفق و ناموفق بسیار حائز اهمیت است. زمان به روز رسانی اطلاعات کارت ها با یکدیگر متفاوت هستند. این زمان ممکن است از به روز رسانی آنی تا به روز رسانی ماهانه متغییر باشند.


5- نام روی کارت: در این خصوص شما می توانید کارتی را انتخاب نمایید که نام شما روی آن درج شده است. درج نام روی کارت برای مواردی که خرید حضوری دارید و یا فروشنده از شما اسکن هر دو طرف کارت را بخواهد، کاربرد خواهد داشت. در صورت انتخاب کارت با نام برجسته، می توانید از آن برای کرایه ماشین در خارج از کشور (Rental Car) استفاده نمود. به طور کلی برای بالای 95 درصد پرداخت های آنلاین نام روی کارت و درج آن روی کارت اهمیتی نخواهد داشت.

 

6- محدودیت واریز، برداشت و انتقال: کارت ها با توجه به قوانین بانک مربوطه، سقف واریز و برداشت های مختلفی در پرداخت های آنلاین، حضوری و ... می توانند داشته باشند.
به عنوان مثال در خصوص سقف برداشت دوره ای یک کارت می تواند 20 تراکنش و مجموع 2500 دلار در روز را پشتیبانی نماید. در مقابل کارت دیگر توانایی 50 تراکنش و 10000 دلار در روز را داشته باشد.
علاوه بر این محدودیت تعداد دفعات برداشت از کارت، واریز و یا شارژ کارت نیز محدودیت هایی دارد. به عنوان مثال محدودیت واریز به یک کارت (شارژ کارت) می تواند روزانه 1000 دلار باشد در حالیکه واریز روزانه به یک کارت تا 10000 دلار امکانپذیر باشد.
در خصوص شارژ کارت بایستی به مدت زمان واریز مبلغ شما توسط کمپانی واسط توجه نمایید که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز (با توجه به کمپانی ها و استراتژی مربوطه) به طول بیانجامد.

 

7- دریافت پول از عابر بانک (ATM): شما می توانید توسط کارت های متصل به حساب بانکی از خودپردازها پول دریافت نمایید.


8- کارت مجازی یا فیزیکی: کارت های فیزیکی که همانند کارت های بانکی ایران در اختیار شما قرار می گیرند. در مقابل پس از صدور کارت های مجازی اطلاعات کلی کارت مثل شماره 16 رقمی، تاریخ انقضا، آدرس و ... در اختیار شما قرار خواهد گرفت. کارت های مجازی در برخی خرید ها که نیاز به تایید هویت و AVS دارند مناسب نمی باشد. در حالت اول ممکن است سایت فروشنده پس از خرید به شما ایمیل زده و مدارک هویتی مثل پاسپورت، اسکن کارت و ... را درخواست نماید. در حالت دوم نیز به دلیل عدم وجود آدرس واقعی شما که در کارت می باشد و با توجه به عدم مغایرت، کارت در هنگام پرداخت با خطا مواجه خواهد شد.


9- هزینه صدور اولیه و تمدید سالیانه کارت: به طور کلی برای صدور کارت بایستی هزینه اولیه ای را پرداخت نمایید (همانند هزینه 2300 تومان برای صدور کارت بانکی در ایران). علاوه بر این در صورتیکه کارت شما قابل تمدید باشد، در زمان تمدید کارت از شما مبلغ مربوطه کسر خواهد شد.


10- واریز / عدم واریز پول به کارت: به طور کلی برای اینکه بتوانید به کارت خود پول واریز نمایید، حتما بایستی کارت شما به حساب بانکی متصل باشد. بنابراین تا این قسمت فقط کارت های Credit یا Debit مناسب خواهد بود. در صورتیکه از این نوع کارت در اختیار دارید، مشخصات حساب بانکی خود از جمله کد سوئیفت، آدرس بانک، نام دارنده حساب و ... را در اختیار واریزکننده قرار دهید تا مبلغ را به حساب شما واریز نمایند.


11- کشور صادر کننده: در صورتیکه کارت شما مجازی باشد این مورد زیاد به چشم نمی آید. اما در صورتیکه کارت فیزیکی با حساب بانکی تهیه می کنید، بهتر است کشور صادر کننده در محدوده جغرافیایی شما و نزدیک باشد تا در صورت بروز مشکل برای حساب خود بتوانید با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان به بانک مربوطه مراجعه نمایید.

 

 12- روش های پرداخت و یا برداشت:

- خرید انلاین با کارت: به طور معمول کلیه کارتها قابلیت پرداخت آنلاین را به منظور واریز هزینه هایی چون ثبت نام تافل، GRE، اپلیکیشن فی دانشگاه ها، وقت سفارت و ... را دارند.
- برداشت ATM: شما توسط کارت هایی که به حساب بانکی متصل هستند، می توانید از خودپرداز (ATM) مبلغ مورد نظر را برداشت نمایید.
- خرید از POS: در صورتیکه کارت شما این ویژگی را داشته باشد، می توانید در فروشگاه هایی که پذیرنده کارت شما می باشند، از طریق POS خرید نمایید.

 

با توجه به موارد فوق، تفاوتی بین کمپانی های مختلف برای انتخاب شما وجود نخواهد داشت. از آنجاییکه انواع برند های کارت های اعتباری در سراسر جهان قابل استفاده هستند، بنابرین با توجه به نکات فوق و ویژگی های کارتها شما بایستی بهترین کارت را به منظور خرید از سایت مورد نظر خود، با توجه به نیازمندی خود و مشاهده سایت مربوطه، انتخاب نمایید.

در صورتی که به کارت های اعتباری بین المللی دسترسی ندارید جهت پرداخت هزینه ارزی خود می توانید یکی از سه روش زیر را انتخاب کنید.
پرداخت توسط پرشین دانشجو

شما می‌توانید از طریق فرم پرشین دانشجو، برای انجام پرداخت ارزی خود ثبت سفارش نمائید. پرشین‌دانشجو با استفاده از فایل راهنمای ضمیمه ثبت سفارش، پرداخت مورد نظر را انجام داده و سپس رسید پرداخت را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کند.

ثبت سفارش

پرداخت اتوماتیک در 10 دقیقه

شما می‌توانید با استفاده از سامانه پرداخت اتوماتیک Upay، ابتدا نسبت به شارژ حساب خود به میزان مورد نظر اقدام نموده و سپس پرداخت ارزی خود را در کمتر از 10 دقیقه به صورت اتوماتیک و بدون واسطه انجام دهید. 

ثبت سفارش

خرید ویزا کارت / مستر کارت

شما می‌توانید با خرید یک کارت ارزی بین‌المللی و وارد نمودن اطلاعات مربوط به کارت (شامل 16 رقم روی کارت، تاریخ انقضا ، کد CVV، آدرس و...) در صفحه مربوطه، شخصا نسبت به انجام پرداخت خود در سایت مورد نظر اقدام نمایید. 

ثبت سفارش

سوال دارید؟ از طریق پرتال پشتیبانی در سمت چپ صفحه مطرح کنید.